Fresh start

Det här med att ha en blogg har jag provat på förut. Dock blev det aldrig någon vana av det, trots att jag älskar att skriva. NU ska jag ge mig på det igen och ska verkligen försöka skriva minst 2 gånger om dagen. Bloggen kommer framförallt att handla om mig och min omgivning, men också de tankar som ploppar upp i min hjärna för jämnan. Det händer ganska ofta.

Kom hem från Grekland igår, även om det inte syns på min hy. Haha jag vet inte, men man kan verkligen inte se att jag har varit utomlands i två veckor. I förrgår kom vi med båten från ön Milos till hamnstaden Pireus(ett stad som växt upp runt hamnen, som idag är i princip sammanväxt med Athen) och det slog mig hur bra vi har det här i Sverige med vårt sociala skyddsnät. Aten är en stad med flera miljoner invånare. På gatan fick jag i princip hoppa över olika tiggare, barn tillochmed. Det gör så fruktansvärt ont i mitt hjärta att se detta och helst av allt hade jag bara velat springa därifrån. Men jag vet ju samtidigt att det här är något som förekommer i alla storstäder.

När man lämnar Sverige, känns det som man lämnar en stor bubbla. En bubbla av trygghet. Man kan inte riktigt få grepp om hur det är i andra länder, när man är så van vid en så välordnad och trygg vardag. För oss turister är allting så bra och de tar så väl hand om en, men det finns också en baksida som inte är lika idyllisk. Vårt hotell var riktigt fin, men låg ända i ett "slumområde" eftersom vi skulle kunna vara nära färjorna. I varje hörrn satt hemlösa, alkoholister osv. Jag som tursit, får nästan ¨dåligt samvete av att jag och min familj kan kosta på oss en semester i två veckor, när andra knappt har mat för dagen. Ändå vet jag att det inte är så, att det inte fungerar så. Som turist bidrar jag ju till att människor får arbete. Men för mig är det ändå svårt att se det så. Finns det ingen hjälp, finns det ingenting vi kan göra?

När vi satt på en uteservering i Pireus kom det hela tiden försäljare som ville att vi skulle köpa "rolex" och annat krimskrams. En taxichaufför förklarade för oss att de inte var greker, utan Pakistanska flyktingar som inte kunde försörja sig på annat vis. Tydligen är Greklands flyktingpolitik inget att hyrra för, utan det finns ingen vidare hjälp för de som söker sig en räddning där. Det här är hemskt tycker jag. Jag klandrar inte grekerna direkt, men det borde finnas något man kunde göra inom EU som hjälper medlemsländerna att kunna ta itu med sin flyktingar och en bättre intergration. Jag vet inte riktigt vart jag vill komma, jag vet bara att det skär i mitt hjärta av att se människor lida.

Förövrigt var vi tvungna att korsa horkvarteren när vi skulle ta oss till vårt hotell. Jag måste ju säga att de är påhittiga inom porrindustrin. Inte för att jag är särskilt utbildad inom ämnet, men aldrig förr har jag sett så många neonskyltar med obscena förslag eller så många kreativa namn på porrfilmer. Vad sägs om Rub my muff eller Extraordinary eurobabes vol.1? Hmmm..

Nu till ett annat mycket roligare ämne. Ikväll var mamma och jag och såg Sex and the City. Så jävla bra! Alla som inte har seet den, måste snarast bege sig till en biograf och se den.  Jag trodde aldrig att de kunde göra en film som kunde mäta sig med serien, men hey vad de lyckades!


Nu ska jag se Step up och sedan sussa!

Natti natti/ JM


Kommentarer
Postat av: Crille

Jag förstår det jobbiga i att se uteliggare och barn som mår dåligt, det är verkligen tråkigt att ett så pass utvecklat land som Grekland ändå är, inte kan ta hand om barn bättre... Även om de inte nödvändigtvis behöver vara uteliggare för att de är på gatan och tigger, det är även ett vanligt sätt att tjäna pengar (tja, det är ju förstås också beklagligt, men hellre det än att de bor i en soptunna). Jag tycker det är bra att du ventilerar dina tankar även om det inte finns någon direkt "snabb" lösning på det, det viktigaste av allt är ändå att få en diskussion, en dialog om problem och upplysa allvaret i situationen. Diskussion leder till sympati, sympati leder till debatt, debatt kan eventuellt leda till förändring. Och du fick mig att tänka till, kanske leder din blogg till förändring; Det finns mycket att jobba på i Sverige också.

2008-07-02 @ 02:31:04
URL: http://crilles-blogg.blogspot.com
Postat av: Riddaren

Vi är ett av de länder som betalar mest bistånd i förhållande till ekonomi. Vi har även ett av världens högsta skattetryck och tar emot flest flyktingar i förhållande till folkmängd i världen.



Ändå manar politiker till högre skatter, mer bistånd och att vi ska ta emot fler flyktingar. Personer som Crille tycker att det finns mycket att jobba på i Sverige.



Men är det verkligen i Sverige problemet ligger? Vi kämpar dagligen genom att jobba hårt för att få ihop pengar. Våra förfäder har kämpat ännu hårdare genom generationer och generationer för att vi ska kunna ha det så bra som vi har det idag. Ändå tycker Crille och andra personer utan verklighetsförankring att vi inte är värda detta välstånd vi har idag. Varför inte frågar jag? Vi och andra har ju kämpat för det?



Istället för att vi i Sverige ska vara något världssamvete, så ställer jag mig frågan: Är det inte Grekland som förändringen borde ske? Är det inte de som ska skämmas istället för vi i Sverige?

2008-07-09 @ 11:24:22
Postat av: Jenny

Till Riddaren och Crille. Jag förstår vad ni båda menar och på vissa punkter har ni kanske båda rätt. Men bara för att vi betalar mest bistånd, har högst skattetryck och tar emot flest flyktingar, så betyder inte det att det inte finns saker att jobba med här också. Det finns brister i vårt samhälle, även om vi har kommit förhållandevis långt. Ibland brister även vår integration av flyktingar. "Riddaren" använde termen "Världssamvete". Jag tycker dock inte att det är en inställning som vi borde ändra på. På grund av att vi har den här inställningen, kanske vi kan bidra till en förändring i andra länder. Något som vi alla måste inse är ju att vi har en pågående maktförskjutning. Snart är det inte de individuella länderna inom EU som får bestämma, mer och mer bestäms i Bryssel. Därför menar jag att det borde finnas en gemensam mall för hur vår flyktingpolitik ska se ut och även hjälpa länder inom unionen som har svårt att integrera flyktingar i samhället. Förutsättningarna ser ju olika ut för alla EU:s medlemsländer. Men enligt mig ska vi inte stänga några dörrar för människor som söker vår hjälp.

2008-07-12 @ 15:57:16
URL: http://jennymaaria.blogg.se/
Postat av: Crille

Det här var märkligt, Riddaren. Visst sliter vi hårt för att komma dit vi är, men jag lovar dig att grekerna sliter precis lika hårt, bara att dom saknar viss kunskap och erfarenhet för att utvecklas, som samhälle. Bara för att våra förfäder kämpat för att vi ska få det "så bra som vi har det idag", ska vi luta oss tillbaka och bara tänka på oss själva? Det är väl snarare så att nu när vi har så pass mycket knowhow och erfarenhet, så kan vi dela med oss av det? Det är väl precis när man har det så bra som vi har det, som man kan kosta på sig att ha lite "världssamvete"? Om inte vi som har resurser hjälper de som har det svårt, vem ska göra det? Jag säger inte att du ska ta ditt sparkapital liksom, jag pratar mer om "hjälp till självhjälp"-konceptet, att en diskussion kan resultera i att vi kan påverka ett mindre utvecklat land till framgångar.



Jenny, dina idéer om en gemensam integrationsmall för Europa låter verkligen intressant, för det handlar ju om att alla ska hjälpas åt, att ingen ska komma på efterkälken. Det är en sund inställning, och jag hoppas den kan bli verklighet någon dag, men det ligger nog en bra bit ini framtiden. Det borde ligga i alla människors natur att vilja hjälpa andra människor som vi ser mår sämre än vad vi själva gör.

2008-07-14 @ 18:13:53
URL: http://crilles-blogg.blogspot.com
Postat av: Riddaren

Crille, som läget ser ut idag så kostar invandringen MINST 30 miljarder kronor enligt Jan Ekberg och Eskil Wadensjö professorer i nationalekonomi. Och Sveriges bistånd uppgick 2007 till ca 15 miljarer kronor. Detta är inga småpengar och dessa tas, till motsats vad du säger, direkt från mitt sparkapital(skatt).



Jag säger inte att detta är fel, men vi borde inte gå högre, med tanke på att vi har problem med vård, skola och omsorg i vårt eget land. Detta trots att vi har ett av världens högsta skattetryck.



Men nej nej! Personer som Jenny säger att: "Men enligt mig ska vi inte stänga några dörrar för människor som söker vår hjälp."



och du själv säger att:



"Det borde ligga i alla människors natur att vilja hjälpa andra människor som vi ser mår sämre än vad vi själva gör."



Jovisst men problemet är att vi måste kunna använda och leva för de pengar vi ARBETAR ihop själva. I dag finns 1,2 miljarder djupt fattiga människor i världen, enligt Världsbankens beräkningar. Hur ska vi kunna hjälpa alla dessa utan att skatta ihjäl oss?



Det finns inte en chans att detta kommer gå. Bara naiva unga och godtrogna människor tror på detta!



PS. Gulligt av dig att försöka charma Jenny genom att berömma hennes EU-flyktingidéer. Detta har dock, TACK OCH LOV, varit på gång länge. Äntligen får vi någon ordning och reda. Sök på Sarkozy, EU och asylpolitik så kan du läsa mer.

2008-07-22 @ 21:00:00
Postat av: Jenny

Riddaren - jag vet att det har varit på gång länge. I det nya EU - fördraget som har varit aktuellt( Förkastas nu och ska omarbetas efter Irlands nej), tar man upp frågan om en gemensam flyktingkvot. Men det är inte det jag menar. En gemensam flyktingkvot ringar hemskt i mina öron, det låter inte humant. Den kvoten har endast kommit in för att vissa länder i EU klagar på att en del tar in för lite och andra för mycket. Alla länder inom EU har olika föutsättningar. Om vi har en gemensam flyktingkvot riskerar vi inte bara vårt samvete, utan också att den illegala invandringen i Europa ökar något enormt. Vi i västvärlden söker hela tiden efter saker som ska underlätta vår vardag hela tiden. Många glömmer att räcka ut en hjälpande hand och dela på det man har. Vad är det för mening med att en liten del av världens befolkning har det superbra medan en större del har det skit? ( Och kom inte med något skit om att vår värld är överbefolkad och det därför bara är såhär. Om man är något sånär upplyst så vet man att det enligt forskare är vi i västvärlden som är överbefolkade pågrund av vår överkonsumtion, om du inte fattar vad jag menar, läs på). Och det som stör mig är att inom vissa delar verkar du så upplyst och påläst och intresserad, inför andra åsikter har du valt att slå dövörat till och inte varken lyssna eller se på fakta. Det är ingen av oss som sagt att vi i Sverige ensamma ska hjälpa alla 1,2 miljarder djupt faktiga i världen, men tänkt om alla tänkte som du? I din förra kommentar skriver du att vi inte ska säga att det finns mycket att jobba på i Sverige och att grekerna borde skämmas, i denna skriver du att vi inte borde hjälpa fler utomstående eftersom vi "har problem inom vård, skola och omsorg i vårt eget land"? Och när jag pratade om en gemensam "mall", pratade inte jag om någon flyktingkvot, jag menade helt enkelt att vi ska hjälpas åt inom EU för att förbättra integration och levnadsvillkor för de som söker vår hjälp. Fortsättningsvis borde du lära dig att hålla en diskussion utan att behöva förolämpa de som inte tycker som du. Jag är hellre godtrogen än oerhört negativ. En del av oss har nämligen inte gett upp. Jag är ingen liten prima ballerina, eller särskilt naiv. Jag har helt enkelt valt att tro på det goda som finns inom oss människor. Med din attityd kommer vi inte komma långt för att förbättra den värld vi lever i. Vi kan inte stänga våra gränser och leva i en liten bubbla. Vi lever i en globaliserad värld.

2008-07-24 @ 00:41:46
URL: http://jennymaaria.blogg.se/
Postat av: Crille

"Riddaren", du uppgår verkligen helt i din egen självgodhet, hur långt högerut du är vill jag nog inte ens veta, din inställning skrämmer mig som medmänniska. Vi är definitivt tillräckligt civiliserade för att kunna både göra framsteg med fattiga länder och att utveckla vårt eget samhälle, vill du prata om för höga skatter så tycker jag du kan klaga på betydligt mer relevanta skattefrågor än den lilla, för det är ändå en liten, del som går till att hjälpa människor som inte ens har en chans att komma över drickbart vatten. Nej, du kan dra hur mycket siffror du vill över hur mycket pengar som du anser borde vara dina istället för att försöka göra världen till ett bättre ställe, jag kommer alltid hellre att vara "naiv nog att tro på att jag kan förändra någonting" än cynisk och girig som du verkar vara. Betänk att du är född in i den plats du har i samhället, mycket av det du har är ditt av tradition, vad tycker du ger dig rätten att tycka att du är mer värd än de du absolut inte vill hjälpa?

2008-07-24 @ 19:18:11
URL: http://crilles-blogg.blogspot.com
Postat av: Riddaren

"vill du prata om för höga skatter så tycker jag du kan klaga på betydligt mer relevanta skattefrågor än den lilla"



Jasså? Vad tycker du att jag ska klaga på? Exempel?



"Och kom inte med något skit om att vår värld är överbefolkad och det därför bara är såhär. Om man är något sånär upplyst så vet man att det enligt forskare är vi i västvärlden som är överbefolkade pågrund av vår överkonsumtion, om du inte fattar vad jag menar, läs på"



Är du på riktigt? Vad händer när alla miljarder människor har det exakt lika bra då? När alla har samma levnadsstandard som oss i västvärlden? Du kan ju knappast tro att de fattiga människorna kommer nöja sig med något sämre än vad vi har det idag!



Enligt samma källor som du hänvisar till kommer det behövas 4 jordklot till. Hur ska detta gå ihop sig? Var hittar du dessa jordklot?









2008-07-24 @ 19:54:44
Postat av: Jenny

Riddaren - det är ganska uppenbart att du lever i en värld av antingen svart eller vitt. Hur kan du vara så trångsynt? Hur kan du ens komma med argument som:



" Vad händer när alla miljarder människor har det exakt lika bra då? När alla har samma levnadsstandard som oss i västvärlden? Du kan ju knappast tro att de fattiga människorna kommer nöja sig med något sämre än vad vi har det idag!".



Ser du inte vad du själv skriver? Märker du inte hur tydligt du förespråkar ett "hjälp dig själv, skit i andra - samhälle"?



Fattar du inte hur sjuk vår värld är om det skulle behövas fyra jordklot för att alla människor ska kunna leva som vi? Är det kanske inte vår tur, att ta ett steg tillbaka, begrunda våra val och se över vad som verkligen är viktigt i våra liv. Det tycker jag.



Du läser fakta, men du begrundar inte bakgrunden till de existerande problemen. Nej, bara du har det bra så är allt okej, eller hur? Bara du lever gott på de pengar du arbetar ihop, så kommer allting bli prima? Vi kommer inte kunna leva såhär mycket längre till, det vet både du och jag. Kanske kommer det en dag då vi behöver utomstående hjälp och då kan vi endast hoppas på att vi får ta del av andras välfärd. Gör mig en tjänst, ta dig en ordentlig titt på det liv du lever och på din omvärld.



Enligt budget propositionen hade staten en inkomst på 854 miljarder kronor förra året. Enligt riksgälden hade vi ett budgetöverskott på 103 miljarder kronor. 15 miljarder i bistånd samma år är egentligen inte så mycket pengar som det låter som. Som du kanske vet så minskade den "nya" regeringen vårt bistånd, eller omgrupperade det som de vill kalla det.



Det finns människor världen över som överlever dagen på grund av andra länders hjälp. Snälla du, få inte det här till en negativ sak. Vi lever som sagt i en globaliserad värld. Vi behöver alla varandra.

2008-07-24 @ 22:29:41
URL: http://jennymaaria.blogg.se/
Postat av: Riddaren

"Är det kanske inte vår tur, att ta ett steg tillbaka, begrunda våra val och se över vad som verkligen är viktigt i våra liv. Det tycker jag."



Du vill alltså att alla bekvämligheter, framsteg och grejer, som våra förfäder och vi själva har kämpat för i 10-tusentals år, ska slängas på sophögen och vi ska bosätta oss i hyddor igen?



Lycka till att få igenom det lagförslaget. Hej mitt namn är riksdagsledamot Jenny och jag vill rösta igenom förslaget "Alla ska bo i hyddor utan några moderna saker". Votering: 348 mot 1.



Du hör själv hur naivt det låter. Enda anledningen till att jag skulle visa dig någon respekt¨i detta fallet skulle vara att du själv bosätter dig i en hydda och statuerar exempel. Och hur troligt låter det? Klaga på andra bara...



"Som du kanske vet så minskade den "nya" regeringen vårt bistånd, eller omgrupperade det som de vill kalla det."



Den nya regeringen fasade över det fruktansvärda misshushållning som skedde med biståndspengarna under Partiet(s) ledning och ändrade därför nivån till en rimlig och realistisk nivå. Partiet spikade en summa som man var TVUNGEN att dela ut till biståndsprojekt och annat. Detta ledde till att man slängde ut pengar huxflux utan att kontrollera om dessa användes på rätt sätt eller överhuvudtaget behövdes. Läs mer om SIDA skandalen!



Du märker ju själv att den förra regeringen inte brydde sig om var de hårt arbetande skattebetalarnas pengar tog vägen. Bara man hade en summa att visa för omvärlden att stoltsera med. Visa att man var solidarisk och bror duktig. Att pengarna sedan i vissa fall åkte rakt ner i afrikanska krigsherrars fickor var det ingen som visste. Framförallt inte de stackars skattebetalarna.



"Snälla du, få inte det här till en negativ sak"



Jag får inte detta till en negativ sak. Jag är realist. Vi kan hjälpa ett fåtal men inte alla! Så enkelt är det.



Du pratar om ett överskott på 103 miljarder. Dessa pengar är b la överskott från försäljningar av statliga bolag och är till stor del tänkta att användas till att betala av statsskulden. Statens tillgångar är ingen jätteguldgruva som man kan slänga ut till höger och till vänster, utan är noggrant balanserad och har inte utrymme till några utsvävningar.



Jag tycker att en siffra på 15 miljarder är lagom. Om man sedan räknar med kostnaden för invandring som går på MINST 30 miljarder Så tycker jag att det får räcka där! Stopp och belägg.



Detta eftersom vi inte klarar av att ta hand om vår egen befolkning! Med ständiga besparingar inom vård, skola och omsorg hittar jag inget vettigt argument till att ge MER pengar till andra.



Blod är tjockare än vatten!







2008-07-30 @ 00:17:01
Postat av: Jenny

Riddaren - haha nu börjar du bli lite lätt skrattretande. Jag kan inte annat än tycka synd om en så trångsynt människa som du. Jag skrev "Är det kanske inte vår tur, att ta ett steg tillbaka, begrunda våra val och se över vad som verkligen är viktigt i våra liv. Det tycker jag." Jag skrev däremot inte, hej vi river våra hus och bygger kojor i stället! Vad jag pratar om är vårt oerhörda slöseri. Det pågår hela tiden. Vi har ett överskott på mat inom EU, bara för att vi KAN producera mat. Samtidigt svälter stora delar av världen. Det är så irriterande att försöka ha en diskussion med dig, eftersom du vrider till allt man skriver. Det med kojorna är nog i bland det löjligaste jag hört. Ska vi slösa med våra tillgångar, bara för att vi kan?



Du skriver också: "Du hör själv hur naivt det låter. Enda anledningen till att jag skulle visa dig någon respekt¨i detta fallet skulle vara att du själv bosätter dig i en hydda och statuerar exempel. Och hur troligt låter det? Klaga på andra bara... "



Hur kan du ens vrida till det så? Jag är ett resultat av det samhälle vi lever i, precis som du. Men utan mina principer, utan min tro på en bättre värld och utan mina mänskliga värderingar, skulle jag inte vara den jag är idag. Då skulle jag vara som du. Jag har haft mina stunder då jag glömt mina värderingar, men jag har alltid vänt tillbaka till mina ståndpunkter. Du och jag och världen, ingen av oss kan existera om den andre inte gör det.



Du tror att du har svar på tal, men det enda du har är trångsynta kommentarer som du vill kalla realistiska.



Du får gärna kalla mig naiv, det verkar vara din favorit - beskrivning på någon som vägrar ge upp och tro på ett "hjälp dig själv ( och de av ditt blod) och skit i andra - samhälle. Jag kan dock säga det här: Du kanske tror att jag är ung och naiv, men jag verkar ha funderat över vår värld betydligt längre än vad du har - Riddaren.



Självklart finns det brister i biståndssystemet, precis som i alla andra system. Men att omgruppera vårt bistånd och helt ta bort det från vissa platser är katastrofalt. Ta Nicaragua till exempel, där har SIDA länge hjälpt till för att skolor och daghem ska byggas för att människorna i byarna ska få det lättare. En trygg vardag, en delaktighet. Regeringen valde att slopa vårt bistånd till Nicaragua.



"Du pratar om ett överskott på 103 miljarder. Dessa pengar är b la överskott från försäljningar av statliga bolag och är till stor del tänkta att användas till att betala av statsskulden. Statens tillgångar är ingen jätteguldgruva som man kan slänga ut till höger och till vänster, utan är noggrant balanserad och har inte utrymme till några utsvävningar."



Ja, jag pratar om 103 miljarder kronor i överskott. Pengar som jag vet är ämande till att betala av vår statsskuld. Men försäljningar av våra statliga bolag är kan vara förhastade beslut. Våra statliga bolag bidrar till en trygghet för oss invånare. De är ämnade att finnas för att vi ska kunna få det tryggaste och bästa. Ta Apoteket till exempel ( det är ju i farosonen för en försäljning), idag när du besöker Apoteket får du den bästa möjliga hjälpen. Du informeras om de bästa medicinerna och tillvågagångssätt. Du får också information om tabletter, så som Ipren och Ibumetin. De har samma verkan, samma innehåll, men olika priser. Ipren är mycket dyrare. Hade ekonomin stått i centrum, istället för vår folkhälsa, hade det antagligen bara funnits Ipren att köpa. Förstår du mina tankebanor? Ett statligt bolag har sina skyldigheter mot folket. Ett som styrs av vinst och förlust, bryr sig inte.



Det finns mycket i den här världen som du vägrar se, däribland vårt ömsesidiga behov av varandra.



En sak till, om vi skulle välja att lägga mindre pengar på invandringen, betyder inte det att flyktingströmmarna minskar. Den illegala invandringen kommer i så fall öka. Människor lämnar inte sina länder för att de tycker att det är kul. De lämnar sina länder ihopp om en tryggare plats för sina nära och kära. Det hoppet kommer inte slockna bara för att vi väljer att lägga mindre pengar på invandringen. Vissa människor vill helt enkelt slippa höra bomber bli släppta runt omkring sig och tänka " nästa gång kan det vara vårt hus, mina barn som dör." Vi är förbi tiden då vi kan jämföra ett liv med pengar.



Ca 30% av det du tjänar varje månad går till den offentliga sektorn. Är det så farligt om någon procent går till folk utanför Sveriges gränser? Jag arbetar också och jag betalar gärna skatt - jag ser det som en investering i framtiden.











2008-07-31 @ 03:14:33
URL: http://jennymaaria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0