BLOGGEN..FRIEND OR FOE?

Jag sitter just nu i en diskussion om bloggare och deras inflytande, med min kusins pojkvän.
Han är emot bloggandet och framförallt modebloggarna, på grund av deras makt över unga tjejer. Jag ser däremot bloggarna som en revolution. En framsteg vad gäller vår yttrandefrihet. Inte många gånger förr har unga tjejer och killar fått ett sådant slagkraftigt forum för att uttrycka våra tankar. Sedan kom han med argumentet att dessa modebloggare, har för stort inflytande och att unga tror på allt de säger. Vilket jag tycker är att underskatta unga människor. Problemet ligger inte i bloggarna, det ligger i att vi försent lär unga människor att vara källkritiska. Detta gäller all media. När han sen drog upp blondinbella som en dum tjej, som påverkade sina läsare på fel sätt, blossade lite av min gamla vrede upp. Folk får tycka vad de vill om Blondinbella, självklart håller jag oftast inte med i vad hon skriver när det handlar om politik, men är det något som man verkligen inte kan kalla Blondinbella för, så är det dum. Jag tycker att hon är en cool tjej, som vet vad hon vill. Hon har förmågan att få folk att lyssna och hon är grymt duktig på att skapa debatt. Det sistnämnda tycker jag är helt underbart. Folk som inte läser blondinbellas blogg, tror nog att folk som läser hennes åsikter sväljer dem med hull och hår. Men kollar man igenom de ca 1000 kommentarer som ofta följer på ett av hennes politiska inlägg, så kan man bevittna en otrolig debatt.
När det sedan visade sig att han hade läst blondinbellas blogg en gång och aldrig mer, för att han inte ville bidra med pengar till hennes imperium, insåg vi nog båda att diskussionen var över. Jag hade vunnit. 1-0. Återkommer efter nästa diskussion.


Bild lånad från www.sr.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0